Missie en visieDe missie van Stella Maris is om onze kinderen door verwondering, verbeelding, veelzijdigheid te vormen tot autonome, vrijdenkende mensen die naar hun aanleg en vermogen actief kunnen en willen deelnemen in onze samenleving. Vanuit competentie, relatie en autonomie stimuleren en motiveren wij de basisvaardigheden van kinderen om zich op een gezonde manier te ontwikkelen en probleemoplossend te kunnen handelen. | |
Visie op lesgeven (inademen en uitademen) De leerkrachten op Stella Maris werken in een vaste structuur waarin ruimte is voor het eigen initiatief van de leerkracht. Leerkrachten zorgen ervoor dat er bij de opbouw van de les (maar ook in de opbouw van de dag, de week, de periode en het schooljaar) momenten zijn van inademing en uitademing (momenten van inspanning en ontspanning, van opnemen en uitwerken, van ingetogen en uitbundig handelen). Het uitgangspunt voor ons lesgeven is afhankelijk van de ontwikkelingsfase van het kind. Kinderen op Stella Maris worden gevormd vanuit verwondering, verbeelding en door een veelzijdigheid in het aanbod. Dit vraagt van de leerkracht om zich enthousiast en levendig met de leerstof te verbinden, zodat het kind de leerkracht kan volgen. Kinderen op de basisschool hebben niet primair onze logica nodig, maar wel onze liefdevolle benadering van zowel de leerstof als henzelf. De leerstof is daarbij geen doel op zich, maar een middel waaraan het kind zich kan ontwikkelen om goed voorbereid de wereld tegemoet te treden. Visie op leren internaliserend leren Internaliserend leren kan pas plaatsvinden als we leren van het leven. Kinderen leren doordat ze van nature nieuwsgierig zijn. Stella Maris biedt kinderen de mogelijkheid om vanuit enthousiasme kennis op diverse manieren op te doen. De leraren geven instructie en kinderen mogen zich de stof op hun eigen manier eigen maken. Het leren is een zelfstandig proces, maar wordt versterkt door samen te werken. Door veel te doen en te ervaren, binnen en buiten de school, wordt het leren gestimuleerd. Voor kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie. Sommige kinderen hebben behoefte aan extra ondersteuning. Voor hen is er een zorgstructuur opgezet. Visie op identiteit Onze school is gebaseerd op de pedagogie van Rudolf Steiner. Dit is zichtbaar in de opbouw van ons curriculum, dat zich sterk richt op de ontwikkelingsfasen van het kind. Het is ook zichtbaar in de aankleding van ons gebouw, het gebruik van leermiddelen en in de speciale kunstzinnige vakken zoals handwerken, euritmie, vormtekenen, schilderen, toneel, zang, muziek en handenarbeid. Er is ruime aandacht voor jaarfeesten die gerelateerd zijn aan de seizoenen en de christelijke jaarfeesten. Tijdens de lessen levensbeschouwelijk onderwijs is er aandacht voor onze moreel-ethische waarden, zoals we die hebben vanuit onze religieuze culturele achtergrond. De aandacht voor onze levensbeschouwelijke identiteit is verweven in het onderwijs, maar wordt nooit expliciet onderwezen. Visie op excellentie (hoofd, hart en handen) Stella Maris heeft zich niet het doel gesteld om zich te ontwikkelen als een excellente school, zoals beschreven in de daarvoor geldende beschreven criteria vanuit de overheid. Wij willen kinderen laten bloeien en groeien in onderwijs dat gezond is voor onze leerlingen en onszelf. Dit betekent voor ons dat hoofd, hart en handen in één wordt aangesproken. Onze kinderen zijn niet alleen kundig in rekenen en taal, maar leren ook om met respect en eerbied om te gaan met anderen en de natuur. Als dat betekent dat wij niet tot het maximale gaan wat betreft cognitieve training, dan is dat een bewuste keuze. Overigens is onze visie dat een gezond mens ook op cognitief vlak zich sterk moet kunnen ontwikkelen om als vrij mens eigen keuzes te kunnen maken. De landelijke norm op de gebieden taal en rekenen zijn daarom het minimum waar wij ons op richten, in de lagere klassen ligt hier nog minder de nadruk op. Digitalisering Wij geven onze kinderen vaardigheden mee om optimaal te kunnen functioneren. Zelf en met anderen zoekt de leerkracht naar passende antwoorden op nieuwe uitdagingen, naar dat wat aansluit op de actualiteit van vandaag en de uitdagingen van morgen. Een uitdaging is de positie en invloed van digitalisering en de toegankelijkheid en veelheid van informatie. De komende jaren zijn we bezig om dit goed te borgen binnen ons leerplan. Mediawijsheid staat op ons studieprogramma, zodat leerkrachten en leerlingen op dit gebied vaardigheden opdoen. In de hogere klassen is het gebruik van Internet en het gebruik van Chromebooks geen leerdoel, maar kan wel als lesondersteuning worden ingezet. | Onze uitgangspunten zijn de kernwaarden:
Wij noemen ze bij Stella Maris 4 sterren, iedere ster staat voor kwaliteiten die wij waarborgen en belangrijk vinden voor ieder kind. |
Vrije school Stella MarisDe Skool
Volg ons ook op Social media
| Locatie | Snel naar
Zoeken |